Prowadzisz  stronę internetową? Wiesz więc, jak ważne jest jej pozycjonowanie w wyszukiwarce, ale czy na pewno rozumiesz dobrze ten proces? Poznaj od środka Google i jego algorytmy i sprawdź, jakie zmiany zostały wprowadzone w tym roku.

Każdy, kto prowadzi firmę i stronę internetową wie, jak skomplikowanym procesem jest zdobycie i utrzymanie na niej ruchu, który zależy w dużej mierze od widoczności strony w wyszukiwarce. Zastanawiałeś się kiedyś, jak to działa? W jaki sposób Google odczytuje słowa kluczowe, linki i pozycjonuje stronę? Poznaj najważniejsze algorytmy największej i najpopularniejszej wyszukiwarki.

  • Najważniejsze algorytmy w wyszukiwarce Google

Kiedy wpisujesz w okno wyszukiwarki słowo lub frazę kluczową, pokazuje ona zwykle dokładnie to, czego szukasz. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak jest? Gdyby nie szereg specjalnych algorytmów, całe SEO nie miałoby żadnego sensu. Poznaj Google od środka i zobacz, jakie algorytmy wybierają i pozycjonują wyniki wyszukiwania, a w nich również Twoją stronę. 

  • Czym w ogóle są algorytmy Google?

Gdyby nie one, prawdopodobnie nie byłbyś w stanie odnaleźć się sam w sieci. Zostały one stworzone po to, by uporządkować internet, w którym istnieją już setki milionów domen. Te algorytmy są tak naprawdę szeregiem zadań, dzięki którym wyszukiwarka potrafi rozpoznać  strony, przeanalizować ich treść, rozpoznać tematykę i je zaindeksować, by następnie wyświetlić je w odpowiedniej kolejności w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez osobę szukającą w okienko danych słów kluczowych.

 Pierwszym algorytmem wyszukiwarki był PageRank, stworzony po to, by wyniki wyszukiwania jak najlepiej pasowały do zapytań użytkowników. 

Mierzył on popularność witryn, analizując ilość odwiedzin, udostępnień czy cytowań. Jednak po pewnym czasie okazało się, że algorytm ten jest bardzo łatwy do przechytrzenia i manipulacji poprzez zdobywanie w nieuczciwy sposób linków do stron z serwisów bardziej popularnych. 

Dziś Google ma kilka podstawowych algorytmów, których działanie jest dużo bardziej rozszerzone i znacznie trudniej je przechytrzyć. 

  • Najważniejsze algorytmy, czyli tak zwany „zwierzyniec” Google

Wyszukiwarka wykorzystuje dziś przede wszystkim cztery podstawowe algorytmy, których miana wzięły się od nazw zwierząt, stąd są one określane jako „zwierzyniec” Google. Te algorytmy to:

  • Panda – algorytm analizujący i oceniający treści, ich ilość, jakość, a także unikalność czy duplikację, który ma na celu pokazywać użytkownikom w wynikach wyszukiwania tylko najbardziej wartościowe treści.
  • Pingwin – jego zadaniem jest przede wszystkim walka ze spamem i nieetycznymi działaniami, poprzez ocenę ilości odnośników prowadzących do strony czy jakości linków;
  • Koliber – wprowadzony w 2013 roku w celu ułatwienia użytkownikom wyszukiwania informacji. Wskazuje on poszukiwane informacje, dzięki czemu użytkownik nie musi wychodzić z wyników wyszukiwania. Ponadto wspiera firmy lokalne, pokazując w wynikach tylko te znajdujące się w lokalizacji szukającego, a także ułatwia zrozumienie długich fraz przez wyszukiwarkę, dzięki czemu wskaże np. sklepy rowerowe, mimo że zostało zadane pytanie: „Gdzie kupić rower w Krakowie?”, w którym nie ma frazy „sklep rowerowy”;
  • Gołąb – wprowadzony w 2014 roku skupia się silnie na lokalnych wynikach wyszukiwania, bo przecież osoba z Krakowa nie będzie szukała sklepu lub lekarza we Wrocławiu;

Oprócz tych czterech w „zwierzyńcu” znajduje się jeszcze mniej znany algorytm o nazwie „opos”, dzięki któremu wyniki jeszcze lepiej są dopasowane do lokalizacji osoby wyszukującej informacje. 

Oprócz tych najważniejszych algorytmów, Google posiada jeszcze inne, na przykład RankBrain, wykorzystujący sztuczną inteligencję.

 Sprawia on, że wyszukiwarka daje precyzyjne odpowiedzi na nawet skomplikowane pytania. Innym dodatkowym algorytmem jest Mobilegeddon, stworzony z myślą o tym, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych. 

Dzięki niemu Google pokazuje takim osobom tylko strony najlepiej dostosowane do smartfonów. 

Jest także jeszcze algorytm Phantom, który z kolei bada stronę pod kątem występowania na niej błędów i problemów technicznych oraz pod względem ilości słów kluczowych, jakości treści czy też ilości reklam.

 To on jest odpowiedzialny z kary nakładane na witryny, zwłaszcza te duże i najbardziej popularne.

  • Algorytmy Google 2019 – ostatnie aktualizacje

Branża SEO zawsze drży, kiedy Google wprowadza aktualizacje algorytmów. 

Nigdy nie wiadomo jak odbiją się one na widoczności stron w wyszukiwarce. 

Każdego roku Google wprowadza szereg aktualizacji. Nie inaczej było w roku 2019. 

Najważniejsze aktualizacje wprowadzone zostały w marcu, czerwcu, na przełomie lipca i sierpnia oraz w końcówce września. Aktualizacje marcowe, czerwcowe i letnie dotyczyły głównie „core update”, a więc algorytmu głównego. 

Na czerwcowych aktualizacjach niektóre serwisy poniosły znaczne straty ruchu. 

We wrześniowych aktualizacjach najważniejsze było wprowadzenie dwóch dodatkowych parametrów obok istniejących już „nofollow” i „dofollow”, a więc „sponsored” i „ugc”. Pierwszy dotyczy linków, których pozyskanie było płatne, a drugi tych tworzonych na forach, blogach oraz w sekcjach komentarzy. 

Wprowadzono także zmiany w Google Ads. Zniknęła średnia pozycja kampanii, przez co wiele elementów reklam musi zostać odpowiednio dostosowane.

 W zamian przygotowano nowe statystyki do monitorowania skuteczności reklam. 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.